RM-Z250L9_YU1_L_site.jpgRM-Z250L9_YU1_R_site.jpgRM-Z250L9_YU1_D_site.jpgRM-Z250L9_YU1_T_site.jpgRM-Z250L9_YU1_F_site.jpgRM-Z250L9_YU1_B_site.jpg

RMZ250

Suzuki presenteert de RM-Z 250 2019

Suzuki presenteert zijn nieuwe 250 voor de motocross, die volledig is vernieuwd ten opzichte van de oudere zus RM-Z450 van weleer.

Met een nieuw ontworpen frame, achterbrug en een bijgewerkte motor, wil de RM-Z250 2019 uitblinken in competities op alle niveaus en het intense gevoel geven aan de fans en in pro- en amateurgebruik.

De Suzuki RM-Z 250 2019 is klaar om te debuteren en markeert een baanbrekende verandering in de kwart liter cross-country motorfietsmarkt.

Van 2004 tot heden heeft de RM-Z250 unanieme steun gekregen voor zijn uitzonderlijke rijeigenschappen en velen oordelen dat dit de meest uitgebalanceerde fiets in de hele MX-scene is. De RM-Z250 2019 verzamelt deze erfenissen met trots en maakt optimaal gebruik van Suzuki's technische expertise om de lat van prestaties in zijn klasse te verhogen.

RM-Z250_2019_Action_22.jpg

Om weer een perfect evenwicht te krijgen, hebben de technici gewerkt volgens een methode die al vruchten heeft afgeworpen in MotoGP en supersport met de nieuwste GSX-R. De ontwerpers hebben in feite getracht om op een gecoördineerde manier te werken om de prestaties van de motor naar een hoger niveau te brengen in drie belangrijke momenten van het rijden: "Run", "Turn" en "Brake", dwz versnellen, bochtengedrag en remmen

De RM-Z250 2019 heeft de kwaliteiten om zichzelf op te werpen in de races en het referentiepunt te worden voor alle amateurs die op zoek zijn naar een motor met uitzonderlijke prestaties, maar altijd gemakkelijk te besturen en betrouwbaar.

Een winnende balans

Suzuki heeft zijn inspanningen geconcentreerd om vooral de manoeuvreerbaarheid en snelheid in de bochten te verbeteren. Twee bepalende factoren om de rondetijden te verminderen en de bestuurder in staat te stellen op natuurlijke wijze scherp te rijden. Achter deze resultaten schuilt een lichtgewicht nieuw ontworpen aluminium frame, dat de torsiestijfheid van 10% verhoogt. De zitpositie is op het nieuwe model iets verhoogt waardoor de wendbaarheid vergroot. Een andere belangrijke innovatie is de hydrogevormde aluminium achterbrug met glooiende vorm, verlicht en verbonden met een KYB schokdemper uitgerust met verschillende stelmogelijkheden. De stuurpen is ook opnieuw ontworpen. De motor is wederom uitgerust met een nieuwe voorvork met upside down poten met gouden omhulsels die beter bestand zijn tegen de slijtage.

Totale controle

De ingrepen resulteren in een onvergelijkbare rij-precisie op elk terrein, mede verkregen door de introductie van nieuwe Dunlop MX33-banden en het herzien van de rijpositie. De controle over de motor word ook dankzij de bijzondere vorm van het hoogwaardige Renthal Fatbar aluminium stuur bewerkstelligd.

De opbouw afgeleid van de RM-Z450 2018, laat een grote bewegingsvrijheid op het bodyseat toe en laat rijders van alle lichaamsbouwen de motor gemakkelijk besturen. In bochten als in de sprongen of op de maximale beklimming.

De slanke en gestroomlijnde lijn drukt agressiviteit en dynamiek uit. Met het voorspatbord dat herinnert aan een typische Suzuki uit een off-road auto uit het verleden, samen met de karakteristieke gele en blauwe kleurstelling.

Het remsysteem is geüpdatet en is nu modern en krachtig, waarbij de diameter van de voorschijf vergroot is van 250 naar 270 mm en blokken gemaakt van een ander materiaal.

Power injectie

De Suzuki RM-Z 250 2019 heeft belangrijke updates, ook op mechanisch niveau, wat leidt tot een toename van het maximale vermogen van ongeveer 5% en een grotere beschikbaarheid van koppel bij alle toerentallen. Naast de absolute normen garandeert de motor een snellere respons op de gashendel verdraaiing en heeft hij een ongelooflijk progressieve en lineaire afgifte. Ideaal om zijn potentieel ten volle te benutten, zowel tijdens de race als tijdens het uitje met vrienden.

Naast een nieuwe cilinderkop werkten de technici van Hamamatsu vooral aan het inlaattraject. De RM-Z250 2019 heeft nok bediende kleppen met een herzien profiel.

2019RM-Z250_new_intake_port-.jpgDe brandstof word nu met een dubbele injector ingespoten in plaats van de enkele uit het model 2018. Tegelijkertijd kunnen de meer rechte kanalen en veranderingen in de filterbehuizing zorgen voor meer lucht in de verbrandingskamer. 30% meer dan het vorige model. 

2019RM-Z250_new_injector.jpgZelfs de uitlaat is nieuw. Met een langer spruitstuk en een geluiddemper met een innovatieve structuur aan de binnenkant. Dit biedt meer voordelen in de souplesse bij lage toerentallen. Wat de transmissie betreft, zijn de eindoverbrengingen iets korter dan voorheen. De tweede versnelling is wel iets langer geworden.

2019RM-Z250_exhaust_pipe-.jpg

Raket lancering

Om de starts optimaal te beheren, beschikt de crosser over het geavanceerde Suzuki Holeshot Assist Control-systeem (S-HAC). Dit apparaat kiest altijd het juiste ontstekingstijdstip met maximale precisie en stelt twee settings voor die moeten worden geselecteerd op basis van het te berijden terrein. Beide settings bedienen het motormanagement zodat de afgifte zeer effectief is in het geven van het best mogelijke start vanaf het hek.

In het vervolg van de race ondersteunt de elektronica de RM-Z250 opnieuw, dankzij een verfijnd en efficiënter tractiebeheersysteem dan ooit tevoren. Deze ingenieuze oplossing bewaakt het toeren van de motor, nav de positie van het gashendel en de versnelling. Op basis van deze parameters grijpt de ECU software in om het geleverde vermogen te doseren. De handelswijze verbetert de beweeglijkheid op elke bodem en biedt de mogelijkheid aan elke rijder om zijn rondetijden op elk circuit te verbeteren. Hierdoor wordt de motor gemakkelijker en leuker te berijden.

De eerste leveringen van de Suzuki RM-Z 250 2019 zijn gepland voor begin van het jaar.

€-

technische beschrijving

  • Lengte: 2170 mm
  • Breedte: 830 mm
  • Hoogte: 1270 mm
  • Zadelhoogte: 955 mm
  • Frame: Aluminium
  • Leeg gewicht: 106 kg
  • Motor: 4-takt, DOHC, vloeistofgekoeld
  • Cilinderinhoud: 249 cm3
  • Brandstoftoevoer: elektronische injectie met dubbele injector
  • Transmissie: 5-versnellingen
  • Voorvering: KAYABA AOS 48mm
  • Schokbreker: KAYABA
  • Achterbrug: Aluminium
  • Voorrem: 270mm Schijf
  • Achterrem: 240mm Schijf
  • Eindaandrijving: 3,846 (50/13)
  • Voorband: 80 / 100-21
  • Achter band: 100 / 90-19 
  • Wielen: Zwart aluminium
  • Inhoud brandstoftank: 6,3 lt

Kleur: zwart / geel 

Ontwerp & realisatie Webontwerp en realisatie: VormFactor